جام جهانی وتاثیر مثبت اقتصادی

مسابقات مهم و بزرگی نظیر المپیک و یا جام جهانی فوتبال به طور قطع تاثیر مثبتی براقتصاد کشورهای میزبان توسعه یافته خواهد داشت . به عنوان مثال ژاپن با برگزاری المپیک 1964 توکیو تولید ناخاص خود را از 10.1 درصد به 26.1 درصد افزایش داد و یا برزیل با میزبانی جام جهانی 2014 و المپیک 2016  با توسعه زیرساخت های خود شرایط خوبی برای شکوفایی اقتصاد خود به خصوص از طریق گردشگری فراهم کرد .

پیش بینی می شود با برگزاری جام جهانی 2018 روسیه تولید ناخالص ملی این کشور از سال 2013 تا 2023 به مدت 10 سال از حدود 26 تا 30.8 میلیارد دلار افزایش یابد ضمن اینکه رشد گردشگری و سرمایه گذاری دولت در ورزش را نیز به همراه داشته است. روسیه برای برگزاری جام جهانی جدای از ساخت استادیوم ها قریب به 11 میلیارد دلار هزینه کرده است که 241 میلیون دلار بابت تولید محتوای تلویزیونی ، 400 میلیون دلار بابت تامین جوایز ، 209 میلیون دلار بابت بهره برداری از باشگاه ها ، 78 میلیون دلار بابت فناوری اطلاعات و 40 میلیون دلار بابت اقامت تیم ها هزینه شده است .

برگزاری جام جهانی 2018 روسیه 220 هزار فرصت شغلی فراهم کرده است و 1.6 میلیارد دلار فقط بابت ورود گردشگران خارجی درآمد ارزی اضافه کرده است و باعث می شود در سال جاری 2 درصد به تولید ناخالص ملی این کشور اضافه کند هرچند پیش بینی نیز می شود که شاهد افزایش برخی اجناس برای مصرف کنندگان بشود.

ارزش میزبانی جام جهانی 2018 روسیه 8 میلیارد دلار پیش بینی می شد که سرمایه گذاری بسیاری خوبی برای بازگست پول و سرمایه به این کشور است.

البته در برخی کشورهای توسعه یافته به مانند آلمان که میزبان جام جهانی 2006 بود این کشور به لحاظ دارا بودن زیرساخت های لازم بیشترین بهره برداری و سود را برد و به عنوان موفق ترین میزبان جام جهانی تا کنون معرفی شد اما در کشوری به مانند برزیل بسیاری از مردم این کشور به دلیل هزینه های ایجاد زیرساخت مخالف میزبانی بودند هرچند این میزبانی باعث توسعه زیرساخت های ورزشی ، شبکه های بهداشتی ، راه ها و گردشگری شد . آفریقای جنوبی با میزبانی جام جهانی 2010 قریب به 100 هزار شغل دائم رسید .

حضور اسپانسرهای مالی نیز از بخش های جذاب جام جهانی به شمار می آید . در جام 1982 اسپانیا رقم 2 میلیارد دلار از بابت حامیان مالی جذب شد که برای آن سال ها رقم قابل ملاحظه ای بود حال اینکه این رقم در دوره های بعدی تا 36 میلیارد دلار نیز افزایش یافت .

درنهایت فوتبال می تواند ارمغانی خوب برای زندگی مردم باشد.