سهمیه ایران در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد

مصطفی زارعی، مدیر صدورحرفه‌ای فدراسیون فوتبال درباره مکانیزم انتخاب نمایندگان باشگاه‌های ایران در رقابت‌های باشگاهی آسیا (لیگ نخبگان آسیا و لیگ ACL۲) از سال ۲۰۲۴ -۲۰۲۵ به بعد اظهار داشت: در نشست هیات رییسه فدراسیون فوتبال بحث مکانیزم انتخاب نمایندگان باشگاه‌های ایران در رقابت‌های باشگاهی آسیا (لیگ نخبگان آسیا و لیگ ACL۲) از سال ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ به بعد تصویب شد. بر همین اساس این مسابقات با تصمیم هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در سه سطح برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مسابقات در سه سطح نخبگان آسیا (۲۴ تیم)، لیگ قهرمانان آسیا (۳۲ تیم) و لیگ قهرمانان آسیا (۲۰ تیم) است و به احتمال فراوان باشگاه‌های ایران ۲+۱ سهیمه در لیگ نخبگان و یک سهمیه در سطح دوم یا همان لیگ قهرمانان آسیا خواهد داشت. با توجه به این تغییرات نیاز است که مکانیزم انتخاب نمایندگان ایران برای مسابقات آتی طبق موارد مطرح شده رعایت شود.

مدیر صدور حرفه‌ای فدراسیون فوتبال افزود: پس از بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به نظرات کارشناسی، مصوب شد قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر به عنوان سهمیه‌های مستقیم و قهرمان جام جذفی به عنوان سهمیه play off برای شرکت در لیگ نخبگان آسیا معرفی شوند. همچنین تیم سوم لیگ برتر نیز به عنوان نماینده باشگاه‌های ایران برای شرکت در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا معرفی می‌شود.

زارعی در پایان گفت: شرط کسب مجوز باشگاهی، برای معرفی باشگاه‌ها الزامی است و در صورت عدم کسب مجوز باشگاهی از سوی یک یا چند باشگاه واجد شرایط (شامل قهرمان جام حذفی) و یا اشتراک قهرمان جام حذفی با باشگاه‌های حایز شرایط موارد فوق، سهیمه‌ها بر اساس رتبه به باشگاه‌های واجد شرایط بعدی در جدول مسابقات لیگ برتر تعلق خواهد گرفت. بر همین اساس موارد فوق که در هیات رییسه مصوب و از سوی دبیرکل فدراسیون به باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک ابلاغ شده است.

رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیا از سال آینده در حالی پیگیری خواهد شد که براساس تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، قرار است مسابقات در قالب ۳ سطح پیگیری شود. با تشکیل لیگ نخبگان آسیا، ۲۴ تیم برتر قاره آسیا در این تورنمنت حضور پیدا می‌کنند و از این پس، لیگ قهرمانان آسیا به عنوان سطح دوم رقابت‌های باشگاهی در قاره کهن شناخته می‌شود که در این تورنمنت ۳۲ تیم حضور خواهند داشت و لیگ‌کاپ آسیا هم با حضور ۳۲ تیم کار خود را پیش خواهد برد.