مراسم معارفه مدیر جدید توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال برگزار شد


مراسم معارفه مجید جلالی به عنوان مدیر تکنیکال دایرکتور (مدیر توسعه و پیشرفت فدراسیون فوتبال) فدراسیون فوتبال امروز یکشنبه ۱۹ آذر با حضور هدایت مهدی تاج رئیس فدراسیون، ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال، داوود پرهیزکاری مدیر مرکز ملی فوتبال، ابراهیم شکوری سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال و علی تار قلی زاده مدیر فنی و رئیس دپارتمان فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا در مرکز ملی فوتبال برگزار شد.

ممبینی در این مراسم اظهار داشت: در چند سال اخیر فیفا و AFC بخش مهم پیشرفت در فوتبال را به قسمت تکنیکال دایرکتور واگذار کرده است.او ادامه داد: کشورهای دنیا در حال توسعه فوتبال خود هستند، همچنین در آسیا نیز کشورهایی از جمله قطر، عربستان، کره جنوبی و…. سرمایه گذاری‌های خوبی را در این بخش داشته‌اند.ممبینی افزود: کشور ما پتانسیل زیادی در بخش نیروی انسانی دارد و ما می‌توانیم از عناصر داخلی خود برای پیشرفت فوتبال استفاده کنیم. فدراسیون فوتبال در بخش مربیان تیم‌های تیم ملی در همه بخش‌ها از مربیان داخلی استفاده کرده است. بخش تکنیکال دایرکتور بخش بسیار مهمی در فوتبال است و می‌تواند در تمام بخش‌ها به فوتبال کمک کند.او خاطر نشان کرد: از مجید جلالی درخواست کردیم تا این وظیفه سنگین را بر عهده بگیرد تا این مسیر را هموار کند تا در آینده نزدیک بتوانیم از این بخش سرمایه‌های خوبی را به فوتبال ایران معرفی کنیم. جلالی سال‌ها در فوتبال ایران کار کرده است و تجربه زیادی دارد و امیدوارم در این مسیر بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد تا فوتبال کشور با سرعت خوبی رو به جلو حرکت کند.در ادامه مراسم علی تار قلی زاده مدیر فنی و رئیس دپارتمان فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: به فدراسیون فوتبال بابت انتخاب مجید جلالی به این سمت تبریک می‌گویم.این پست بسیار با اهمیت است و افراد با دانش در فدراسیون‌ها به این سمت منصوب می‌شوند.او ادامه داد: تکنیکال دایرکتور قلب فدراسیون فوتبال است و نقش به سزایی در بخش استعدادیابی دارد. در کشور ژاپن بسیار به این موضوع پرداخته می‌شود و مدیران فوتبال این کشور برای سال ۲۰۵۰ قهرمانی در جهان را مد نظر دارند.تارقلی زاده گفت: یک سرمربی تیم ملی نمی‌تواند تکنیکال دایرکتور باشد، این سمت نیاز به فردی دارد که بتواند فوتبال را توسعه دهد. من کشورهای زیادی را دیدم کرده‌ام اما هیچ کجا مانند ایران افراد توانمند ندارد.او افزود: نیروهای انسانی که در ایران وجود دارد باید برنامه ریزی خوبی برای آنها انجام داد. باید یک مدیر و مربی کارآمد بالاسر نیروهای جوان باشد تا فوتبال ایران به سرانجام برسد. ورزشکاران ایرانی حق دارند که بهترین امکانات داشته باشند.

مجید جلالی نیز در مراسم معارفه‌اش اظهار کرد: من در همه سال‌هایی که کار کردم برای اولین بار پست سازمانی گرفته‌ام. من نزدیک به ۳۰ سال در آموزش و پرورش بودم ولی هیچ پستی را قبول نکردم و می‌گفتم که فقط حیاط مدرسه را دوست دارم. من از چند سال پیش که به طور سالانه در سمینارهای AFC شرکت می‌کردم، افرادی را می‌دیدم که درباره آینده کشورشان صحبت می‌کردند. من همیشه حسرت می‌خوردم که چرا نباید برای آینده برنامه داشته باشیم.

او افزود: از همان زمان به ذهنم آمد که باید در مورد بخش برنامه‌ریزی برای توسعه فوتبال باید صاحب ایده باشیم. به همین منظور در ۱۲ سال گذشته با هزینه خودم به کشورهای دیگر می‌رفتم تا ببینیم آنها چه‌کار می‌کنند. من به فرانسه رفتم، به لاماسیای اسپانیا رفتم، به سه آکادمی معتبر برزیل رفتم تا ببینم برنامه آنها چیست. در خلال یکی، دو سالی که در حوزه مربی‌گری مسئولیت نداشتم، سعی کردم به استان‌ها و شهرهای دیگر بروم. من می‌خواستم ببینم که در ایران چه خبر است؟ از نظر سطح استعداد، کجای کار هستیم؟

مدیرفنی فدراسیون فوتبال ادامه داد: بعد از آن شروع به نوشتن کردم. در مورد فوتبال پایه نوشتم چون اعتقاد دارم اصلی‌ترین نیاز ما در کوتاه‌مدت، یک نظام آموزشی هماهنگ است. شاید این موضوع باید خیلی سال پیش اتفاق می‌افتاد. شما می‌بینید که خروج مدارس فوتبال در پایان هر سال چهار نفر هم نیست؛ بنابراین تصمیم گرفتم که بنویسم و ۱۲ کتاب برای ۱۲ رده سنی نوشتم. برای هر سن تمام پارامترهایی که برای یک کودک تاثیرگذار است را مورد بررسی قرار دادم. یک کودک بعد از ۱۲ سال کار باید یک بازیکن باکیفیت شود.

جلالی گفت: وقتی فدراسیون چنین پیشنهادی به من داد که از سوی دوست خوبم، آقای تارقلی‌زاده بود، من استقبال کردم. من همان ابتدا به آقای تاج گفتم که با سه انسان بزرگ در فوتبال مشورت کردم و گفتند که این پست را قبول نکن. آقای تاج پرسید چرا؟ من پاسخ دادم که آنها گفتند، فدراسیون پشت برنامه‌هایت نمی‌ایستد. اگر قرار است در آینده تحول بزرگی ایجاد شود، آن تحول با برنامه‌ای که بودجه و پول می‌خواهد، محقق می‌شود. آقای تاج قول دادند که همه چیز فراهم خواهد شد. او اعلام کرد که بنایش این است که چنین شرایطی را فراهم کند.

او در پایان بیان کرد: شاید برنامه‌های من را ببینید و بگویید این برنامه در حد حرف است ولی ما می‌خواهیم تا جایی که می‌شود تلاش کنیم و این برنامه را عملیاتی کنیم. قبل از این که به قدرت تبدیل شویم، نیاز به گستردگی در فوتبال داریم. در حال حاضر اگر گستردگی داشته باشیم، سازمان‌دهی نداریم. ما باید از درون گستردگی به نخبه‌هایمان برسیم. آرسن ونگر می‌گوید که وقتی برنامه توسعه طراحی می‌کنید، باید نگاهتان به آینده باشد و به نتایج زودگذر توجه نکنید.