اولیایی : برای احقاق حق باشگاه ها، وفاق ملی ایجاد شده است

پس از اینکه اعلام شد میزبانی تیم‌های ایرانی لیگ قهرمانان آسیا از آنها گرفته خواهد شد، خبر رسید که کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌خواهد تغییراتی را در این تصمیم پر سر وصدای خود به وجود آورد. با این حال، هنوز ابهامات زیادی در این رابطه وجود دارد که مرتفع نشده است. کاظم اولیایی، عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال در خصوص تصمیم AFC مبنی بر میهمان بودن تیم‌های ایرانی در بازی‌های دور رفت و همچنین بازی تیم‌های ایرانی حاضر در پلی‌آف در زمین ثالث به خبرنگار «ایران» گفت: «این یکی از پیشنهادات است که باعث می‌شود از مرحله اول عبور کنیم اما تا حقوق هواداران‌مان به صورت کامل احیا نشود، انجام مسابقات به نفع ما نخواهد بود. این رقابت‌ها، مسابقات حرفه‌ای فوتبال باشگاهی آسیاست و خریدار و مشتری این حرفه، هواداران هستند. اگر هوادار در این موضوع نقش اول را بازی نکند، همه چیز لنگ می‌زند. پس اگر کشوری از حضور هوادارش محروم شود، به آنها لطمه زده‌ایم و این خلاف همان استانداردسازی است که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اصرار دارند که حتماً باید رعایت شود. اما اتفاقات اخیر باعث می‌شود این استانداردسازی که به دنبالش بوده‌ایم به یک وسیله تزئینی و ابزار سیاسی تبدیل شود که با روح فیفا مغایرت دارد. فیفا می‌گوید NGO‌ها باید فعالیت کنند و سیاسیون دخالتی نداشته باشند و امیدوارم این موضوع به نحوی پیش برود که استانداردسازی دچار مشکل شود و البته کشورمان هم آسیبی از لحاظ اعتبار نبیند.»
او درباره اینکه آیا مذاکره یا رایزنی‌هایی هم در این رابطه با مسئولان AFC صورت گرفته، چنین توضیح داد: «از طریق مهدی تاج پیگیر موضوع بوده و هستیم. او نفوذ خوبی در AFC دارد و نماینده ایران در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیاست. من باید تشکر ویژه‌ای از او داشته باشم چون با وجود کسالتی که دارد، تمام انرژی‌اش را گذاشته تا از موقعیتش استفاده و موضوع را حل کند.»
در این شرایط سؤال مهم این است که تاج چه اقدامات مؤثری انجام داده است؟ اولیایی اینچنین پاسخ داد: «وقتی کمیته مسابقات AFC تصمیمی را می‌گیرد، این موضوع در کمیته اجرایی به بحث گذاشته می‌شود. تاج هم یکی از 24 عضو این کمیته است. در این طور مواقع جلسه‌ای برگزار نمی‌شود ولی صورتجلسه را می‌فرستند تا اعضای کمیته اجرایی درباره آن نظر بدهند. تاج هم دارد از نفوذ خودش استفاده می‌کند و در حال صحبت و رایزنی با دیگر اعضا و دوستانش است تا این موضوع به نفع فوتبال ایران تمام شود.» رسانه‌های سعودی دیروز خبر دادند که ایران تغییرات جدید AFC درخصوص تغییر مسیر بازی‌های تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا را پذیرفته‌ است ولی اولیایی این موضوع را رد کرد: «چنین اتفاقی نیفتاده و ایران چیزی را نپذیرفته است. این موضوع دیگر از اتاق‌های دربسته خارج شده و همه ارکان نظام از نمایندگان مجلس گرفته تا کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای حفظ منافع ملی، نظر مشترک دارند و هیچ چیز را نمی‌پذیرند به غیر اینکه حق کامل باشگاه‌ها به آنها بازگردد.»
عضو کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال درباره اینکه چه ضمانتی از AFC می‌توان گرفت که این موضوع به ضرر فوتبال ایران نشود، گفت: «آنجا با رأی است که تصمیم گرفته می‌شود. دیگر AFC خودش تصمیم گیرنده نیست و ما با رایزنی با اعضای کمیته اجرایی در حال گرفتن نظر آنها به سود فوتبال ایران هستیم. فعلاً که قرار نیست هیچ کدام از تیم‌ها بازی نکنند. این یک وفاق ملی است که یا همه در کشور خودمان بازی کنیم یا هیچ کدام برای مسابقات حاضر نشوند.»