به بهانه هفدهمین سالگرد درگذشت موسس باشگاه سپیدرود

این روزها هفدهمین سالگرد درگذشت مرحوم غلامرضا صومی موسس باشگاه سپیدرود رشت است و به همین دلیل مراسم یادبودی روز پنجشنبه ۱۷ اسفند بر سر مزار آن مرحوم واقع در تازه آباد رشت برگزار شد

به همین بهانه بی مناسبت ندیدیم تا برای نخستین بار دو عکس قدیمی و نوستالژی از تیم سلامت بخش که نام اولیه و نخستین سپیدرود بود را در معرض تماشای هواداران عاشق و پر شمار رود خروشان فوتبال ایران قرار دهیم.

در سال ۱۳۴۷ با تلاش مرحوم غلامرضا صومی این تیم با نام سلامت بخش رشت شکل گرفت که این نام برگفته از یک باشگاه بدنسازی و کشتی زورخانه‌ای بود که در محله سبزه میدان رشت قرار داشت و در بدو تأسیس در فوتبال محلات شرکت کرد و بلافاصله به لیگ باشگاه‌های رشت صعود کرد. در لیگ رشت تیم‌هایی نظیر تاج رشت، ایرانمهر رشت، همایون رشت، دارایی رشت و پاس رشت نیز حضور داشتند.

رنگ لباس سلامت بخش سفید با دو خط مشکی روی سینه و یقه مشکی بود که گاها با پیراهن سفید با حاشیه های مشکی نیز در میادین حاضر می شدند.

سرمربیگری این تیم برعهده ی خود مرحوم غلامرضا صومی بود و چهره های نامداری همچون مجید جهانپور، مرحوم ایرج زهرابی در این تیم حضور داشتند.

تیم سلامت بخش که بعدها به نام سپیدرود تغییر نام یافت:

ایستاده ازراست: محمدعلی رافع، خسرو صلح کنان، حسین صبوری، عباس غایب دوست، ؟ ، جمشید محمدی، غلامرضا صومی.
نشسته از راست: ؟ ، مجید جهانپور، ناصر آذربرا، ایرج زهرابی، مهیار یاسری.

در سال ۱۳۵۳ قرار شد نخستین دوره مسابقات لیگ سراسری برگزار شود تا فوتبال از حالت محلات خارج شده و به سمت حرفه‌ای گام بردارد. برای این منظور قرار شد که مسابقات انتخابی برای حضور در لیگ تخت جمشید انجام شود به همین جهت و در سال ۱۳۵۳ نام سپیدرود برای این باشگاه انتخاب شد تا با نامی تازه و شکل و شمایلی جدید در فوتبال ایران حضور یابند.

نام سپیدرود برگفته از بزرگترین رود گیلان و دومین رود ایران، سفیدرود است که در پیدایش تمدن گیلان تأثیر داشته است و بدین ترتیب قدیمی ترین تیم گیلان وارد دنیای حرفه ای فوتبال شد تا امروز ثانیه ای دست از تلاش و ممارست بر نداشته است.

سپیدرود پس از تغییر نام رنگ قرمز را برای پیراهن خوئ انتخاب نموده و تا امروز همچنان به این رنگ وفادار مانده است.

نخستین عکس تیمی از سپیدرود که در سال ۱۳۵۳ از سلامت بخش به سپیدرود تغییر نام یافت

ایستاده از راست:

قاسم نجاتی، مهرداداستوار، یوسف حسن طلب، حسین صبوری، محمد قرق رحمت، کاظم پیش نمازی، عباس غایب دوست، مجیدجهانپور، جمشیدمحمدی، غلام موسی پور، خسرو اولیأ.

نشسته از راست:

بهروز چوکان زو، مهرداد خداپرست، منوچهر دانش، کاظم زاده، ناصر آذربرا، عباس حداد، بیژن زرین بال.

منبع : سایت باشگاه سپیدرودرشت