گزارش مجمع عمومی فدراسیون فوتبال

مجمع عمومی فدراسیون فوتبال امروز (یکشنبه) به صورت آنلاین برگزار شد. در این مجمع، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال به شرح شرایط تیم‌های مختلف تحت پوشش این فدراسیون پرداخت. او در این بخش از صحبت‌هایش توضیح داد که به این دلیل در دو دیدار دوستانه پیش روی تیم‌ ملی از داور ایرانی استفاده نکرده‌اند؛ چرا که در صورت انجام این کار، بازی با روسیه و کنیا در رنکینگ فیفا اعمال نمی‌شد.

حق پخش، الزام جدید AFC مجوز حرفه‌ای

تاج در ادامه صحبت‌هایش به انتقاد از وضعیت حق پخش تلویزیونی پرداخت و درخواست کرد راهکاری برای تحقق این راه درآمدزایی پیدا شود. او با اشاره به اینکه حق پخش تلویزیونی بزرگ‌ترین راه درآمدزایی در فوتبال است، توضیح داد که در حال حاضر فوتبال مانند اتوبوسی است که ۷۰، ۸۰ درصد از مسافرانش را به صورت رایگان جابجا می‌کند.

تاج با بیان این که یکی از الزامات جدید کسب مجوز حرفه‌ای، مشخص‌کردن راه‌ها و میزان درآمدهای باشگاه‌هاست، ابراز امیدواری کرد که در صورتی که سندسازی‌ رخ ندهد، این الزام مجوز حرفه‌ای باعث می‌شود که راه‌های درآمدزایی برای فوتبال زودتر تحقق یابد؛ چرا که بر اساس الزامات AFC، باید حداقل ۵۱ درصد از درآمدهای باشگاه‌ها از درآمدهای شناخته‌شده به دست بیاید.

پس از پایان صحبت‌های مهدی تاج، کلیپی پخش شد و فعالیت فدراسیون فوتبال در سالی که گذشت را مرور کرد. در ادامه اعضای مجمع به تصویب مصوبات مختلف پرداختند که در این بین بودجه سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ و ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد تایید ۶۷ نفر از ۸۹ نفر اعضای قرار گرفت.

در ادامه مصوبه فدراسیون فوتبال که در سال‌های اخیر مناقشات زیادی درباره آن وجود داشت، به درخواست اعضای مجمع با اصلاحاتی مواجه شد. ابتدا اضافه‌شدن تبصره «جهت پیشنهاد عزل رئیس و اعضای هیات‌رئیسه باید پیشنهاد عزل به حداقل دو – پنجم اعضای مجمع عمومی صورت پذیرد.» به بند یک ماده ۲۸ بود که به تایید اعضای مجمع عمومی رسید. همچنین اصلاح ماده ۳۷ به شرح «عزل رئیس و هیات‌رئیسه از اختیارات مجمع عمومی باشد و عزل موقت رئیس و اعضای هیات‌رئیسه از اساسنامه حذف شود.» مورد تایید مجمع عمومی قرار گرفت.

همچنین اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال تصویب کردند که از این پس «رای‌گیری برای پیشنهاد عزل رئیس و هیات‌رئیسه مجمع عمومی باید به صورت مکتوب مخفی باشد و باید حداقل بیش از ۵۰ رای معتبر ماخوذه به آن رای مثبت داده باشند.» علاوه بر این، بند هشت ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال هم اصلاح شد.

در پایان رای‌گیری برای مصوبات مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، اعضای کمیته حسابرسی این فدراسیون هم مشخص شدند. به این ترتیب احسان رحمانی‌نیا، رئیس کمیته، سعید برزگر، معاون کمیته و علیرضا براتی، عضو کمیته شدند.

مهدی تاج در پایان مجمع عمومی فدراسیون فوتبال گفت: امیدواریم دو بازی آینده (روسیه و کنیا) را با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برگزار کنیم. این آغازی برای گام‌های موثر برای حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست. اگر تماشاگران هنگام حضور بانوان رعایت کنند باعث می‌شود که حضور پرشورشان را در ادامه داشته باشند وگرنه ممنوعیتی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیست. تنها نگرانی‌هایی بابت اتفاقات و رفتارهایی است که ممکن است رخ دهد. از سازمان لیگ درخواست می‌کنم که تلاش کنند که بانوان بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. امیدوارم بازی با روسیه شروعی برای حضور بانوان باشد. منتها اگر به بانوان هتک حرمت شود به‌خصوص به تیم مقابل، به مانعی برای این مهم تبدیل می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره وضعیت اجرای VAR در ایران توضیح داد: انتظار این است که برای لیگ آینده داشته باشیم. یک مرحله در کسب مجوز از فیفا جلو رفتیم و الان در مرحله آموزش داوران هستیم. باشگاه‌های فولاد، سپاهان، تا اندازه‌ای گل‌گهر و ذوب آهن تلاش‌هایی کردند. این خیلی ما را امیدوار می‌کند که VAR اجرا شود. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی خوب پیش رفتند اما موضوع سازمان تجهیز و فدراسیون فوتبال است.

تاج با ابراز خوشحالی از انتخاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم‌ ملی بیان کرد: وظیفه همه اعضای هیات‌رئیسه، مجمع و باشگاه‌ها این است که از سرمربی تیم‌ ملی و تیم‌ ملی دفاع کنند.