اولیایی : ورزش کشور به یک نظام جامع مدیریت باشگاهی نیاز دارد
کاظم اولیایی، قائم مقام دبیر کل اتحادیه فوتبال باشگاههای ایران درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه نظام جامع باشگاهداری در مجلس گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات لایحه وارد بررسی جزئیات شدند و تا پیش از جنگ 12 روزه چندین ماده آن به تصویب رسید. وقوع جنگ سبب شد تا که بررسی این لایحه به تعویق بیفتد وظاهرآ فعلا از دستور کار خارج شود.
وی افزود: در نشستی که هفته گذشته با فراکسیون ورزش داشتیم عنوان کردیم که مجلس با توجه به نیازی که ورزش کشور به یک نظام جامع مدیریت باشگاهی دارد هر چه سریعتر، کار بررسی لایحه را در دستور کار قرار داده و هر چه زودتر تمام کند تا پس از تائید نهایی در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرد.
مدیرعامل اسبق استقلال با بیان اینکه اتحادیه فوتبال به دنبال پیشنهاد گنجاندن یک ماده در این لایحه برای تامین مالی باشگاههای فوتبال است، گفت: با توجه بند ب ماده 78 قانون هفتم توسعه، به دولت 6 ماه برای تکلیف آییننامه فیرپلی مالی فرصت داده شده است تا هزینه و درآمد باشگاهها بالانس شود.
وی تصریح با اشاره به اینکه برخلاف تعدادی محدودی باشگاه، بخش زیادی از تیمهای از مشکلات مالی رنج میبرند، تاکید کرد: قله فوتبال در حال یک رشد بادکنکی است اما بدنه فوتبال که اکثریت آن را تشکیل میدهند، در مضیقه مالی هستند. این مسئله سبب شده که در برخی باشگاههای لیگهای پایینتر، تیمها با جذب بازیکنان پولی که توانایی مالی دارند، هزینههایشان را تامین کنند و این سبب میشود که هر بازیکنی که پول داشته باشد، بتواند وارد فوتبال شود و استعدادهایی که مشکل مالی دارند، دیده نشوند.
اولیایی افزود: در این راستا، اتحادیه باشگاههای فوتبال، پیشنهاد تاسیس یک صندوق یا یک نهاد مالی را قرار است را با نمایندگان مجلس در میان بگذارد. که قرار است این صندوق در راستای شفاف و توزیع عادلانه هزینههایی که قرار است در فوتبال بشود، عمل و به تیمها کمک کند. بخشی از پول این صندوق میتواند از درصدی که دولت در مسئولیت اجتماعی باید هزینه کند، تامین شود. به خصوص که بر اساس قوانین فیفا، هزینه دولت در ورزش حرفهای ممنوع است و باید به سمت خصوصیسازی واقعی باشگاهها حرکت کنیم.
مدیرعامل اسبق استقلال درباره نحوه توزیع هزینههای این صندوق هم خاطرنشان کرد: پیشنهادات متعددی در دست بررسی است و یکی از پیشنهاد ها به این شکل است که 30 تا 40 درصد موجودی صندوق به صورت مساوی بین باشگاهها تقسیم شود و بقیه آن بر اساس رتبه و تعداد هواداران به تیمها تخصیص پیدا میکند.