نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس:ورزش ما در بُعد بین‌المللی ضعیف است

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی تهران ورزشی درباره حضور اینفانتینو رئیس فیفا در ایران و اینکه آیا حضور این مقام بین‌المللی می‌تواند به فوتبال کشورمان کمک کند یا خیر اظهار داشت: نظر ما این است قطعا مراوده با شخصیت‌هایی که دارای مسئولیت‌های بین‌المللی هستند می‌تواند به ورزش کشور کمک کند اما به شرط اینکه از قبل نقطه‌نظرات آماده باشد. دقیقا به همین دلیل هم در وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی کمیته‌ای به نام روابط بین‌الملل تشکیل داده شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم حضور اینفانتینو در ایران پیامدهای خوبی برای فوتبال و ورزش کشورمان داشته باشد.

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس درباره اینکه ورزش از چه جایگاهی در مجلس شورای اسلامی برخوردار است تصریح کرد: ما به عنوان یک بخش نظارتی پیگیر ورزش هستیم و اجرای آن برعهده وزارت ورزش است. اما مطمئن باشید ورزش از دیدگاه عام جایگاه بالایی برای مجلس شورای اسلامی دارد. ورزش حساسیت بالایی دارد و به همین دلیل هم فراکسیون ورزش تشکیل شده است. اکنون هم ما جلسه‌ای در مورد بودجه سال آینده در مورد ورزش داشتیم.

نماینده مردم ساری در مجلس در مورد اینکه آیا این فراکسیون به موضوع میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان فوتبال‌ آسیا ورود خواهد کرد یا خیر گفت: ما حداقل در این مورد 4 یا 5 جلسه با وزیر ورزش،‌ فدراسیون فوتبال و مدیر عامل‌های باشگاه‌های لیگ برتری برگزار کرده‌ایم. نظر ما این است که در بُعد بین‌المللی ورزش ما کمی ضعیف عمل می‌کند. حتی ما در ورزش‌هایی که ما صاحب برند بالایی هستیم و قهرمانی‌های زیادی داریم تقریبا فعالیت مثبت و جایگاهی در فدراسیون‌های بین‌المللی نداریم. به طور مثال ما در کشتی قهرمان دنیا و آسیا هستیم اما هیچ مقامی در راس فیلا نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که‌ آیا فدراسیون فوتبال هم به نظر او همین ضعف را دارد یا خیر تاکید کرد: با توجه به رتبه و جایگاهی که ما در جهان داریم و اینکه اکنون هم به جام جهانی صعود کرده‌ایم به نظرم نه در جهان بلکه در آسیا هم ما ضعیف هستیم.

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس در واکنش به این موضوع که چرا هیچ‌گاه تحقیق و تفحص مجلس از فوتبال و اتفاقات آن به نتیجه خاصی نرسیده است تصریح کرد: روند تحقیق مجلس طولانی است و مراحل زیادی را باید طی کنیم تا به نتیجه برسد. ما در دو مورد استقلال و پرسپولیس تقریبا کار تمام شده است و این موضوع در کمیسیون فرهنگی به تصویب نهایی رسیده و حالا جزو دستورات اولیه‌ای است که باید در صحن علنی مطرح شود و اگر اجازه آن داده شود ما موارد مختلف را پیگیری خواهیم کرد.

یوسف‌نژاد در مورد اینکه مدیران فوتبالی در برخی از مواقع نسبت به تحقیق و تفحص مجلس واکنش نشان داده‌اند، افزود: طبیعی است که هرگاه نام تحقیق و تفحص پیش می‌آید با آن مخالف می‌کنند چون متاسفانه در این مورد بد تبلیغ شده است. ما تحقیق را یک فرصت می‌دانیم برای شفاف‌سازی. این موضوع فقط مچ‌گیری و نکات منفی نیست بلکه نکات مثبتی هم دارد که اگر مجلس احساس کند نیاز به قانون جدیدی است آن را تصویب می‌کند.

وی درباره اینکه آیا به نظرش مشکلات در فوتبال ما بسیار زیاد است گفت: بله مشکلات بسیار فراوان است. فوتبال یک موضوع پیچیده مالی‌، فرهنگی و اجتماعی است. فوتبال به ذات پاک است اما ممکن است افرادی آن را ناپاک کنند. البته افراد دلسوز و تحصیل‌کرده بسیاری هستند که در این فوتبال فعالیت می‌کنند و افراد ناپاک آن بسیار ناچیز هستند اما اثرات منفی زیادی همین اندک نفرات روی فوتبال داردن.

«آیا مجلس شورای اسلامی قصد ندارد از مدیران موفق سال‌های گذشته فوتبال دوباره در ورزش استفاده کند؟» نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ به این پرسش گفت: مجلس یک قوه مستقل است و فقط می‌توانیم در این مورد ایده و نظر خودمان را بدهیم اما نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم. در این مورد خاص تصمیم با وزارت ورزش است. به طور مثال امروز ما با وزیر ورزش، رئیس و دبیر کل کمیته ملی المپیک در مورد اتفاقات اخیر کشتی جلسه داریم.

یوسف‌نژاد درباره اینکه آیا در این جلسه در مورد حضور خانواده‌ها هم در ورزشگاه صحبت خواهد شد یا خیر خاطرنشان کرد: من به عنوان یک شخص حقیقی این را قبول دارم که این موضوع در ورزش ما وجود دارد و حتما باید در مورد آن بحث شود و بهترین تصمیم گرفته شود. اما جلسه ما در مورد کشتی است.

وی در خصوص اینکه نظر مجلس شورای اسلامی درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه چیست، تصریح کرد: به نظر من اگر وزارت ورزش به صورت آزمایشی حضور خانواده‌ها را در این یک شهر یا ورزش خاص مورد آزمایش قرار دهد و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کند بسیار خوب است نه اینکه بگوییم اصلا به طور کامل خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها بیایند یا نیایند به هر صورت تصمیم‌گیری با وزارت ورزش است اما مجلس هم می‌تواند در این مورد کمک کند.

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس در مورد مناظره بین محمدرضا ساکت دبیر کل فدراسیون فوتبال و علی کریمی که در برنامه 90 برگزار شد و اینکه آیا مجلس به اتفاقات این برنامه ورود خواهد کرد یا خیر؟ یادآور شد: برگزاری مناظره برای شفاف‌سازی در ورزش است و کریمی و ساکت هر دو جزو افراد صاحب‌نام فوتبال هستند. طرح برخی از موضوعات در مجامع عمومی اگر مستند نباشد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، ما هم در این مسئله در تحیقیق داریم و قطعاً پیگیری خواهیم کرد. برخی از مسائلی هم که در مناظره گفته شد درست است و خود فدراسیون فوتبال هم این موضوع را می‌داند. قطعاً فراکسیون ورزش این موضوعات را پیگیری خواهد کرد.

یوسف‌نژاد در پاسخ به این پرسش که عملکرد مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش را در این مدت چطور ارزیابی می‌کند،‌ گفت: عملکرد وزیر را نسبت به شعارها و برنامه‌هایی که در روز اول در مجلس ارائه داده را در مجموع متوسط می‌دانم. البته باید به او فرصت داده شود که این فرصت هم داده شده است. باید ببینیم سال آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد،‌ شاید اکنون او بگوید در حال مطالعه و تحقیق روی ورزش است،‌ البته سلطانی‌فر سابقه خوبی در ورزش دارد.

وی در پایان در واکنش به این موضوع که آیا تحقیق و تفحص در روزهای پایانی سال باعث از بین رفتن این خبر در شلوغی‌ این روزهای مجلس نمی‌شود، عنوان کرد: صحن علنی اگر این تحقیق و تفحص را تصویب کنند،‌ ما باید در کمیسیون فرهنگی اعضا را مشخص کنیم و رسیدگی به این موضوع سال آینده آغاز خواهد شد.
منبع : خبرگزاری ایسنا