اولیایی: فقط افراد را محکوم نکنید، شما مقصرید

کاظم اولیایی همواره یکی از مدیران صاحب نظر در فوتبال ایران به شمار می‌رود؛ مدیرعامل سابق استقلالی‌ها که سابقه قهرمانی با این تیم در آسیا را نیز دارد، طی روزهای گذشته اظهارنظرهایی درباره خصوصی‌سازی  این باشگاه انجام داد که بسیار خبرساز شد.

اولیایی بعد از مناظره شب گذشته میان حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی و علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال در گفت‌وگویی با خبرنگار ما نظرات خود را بیان کرد. او گفت:‌ یک ضرب‌المثلی وجود دارد که «اگر باد بکارید، طوفان درو می‌کنید». بالاخره در این کشور یک مدلی برای خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی بر مبنای قانون و همسان با مدل‌های بین‌المللی باید وجود داشته باشد و توسط مسئولان ارائه شود. ما در ایران نه مدلی برای این کار داریم، نه قانونی برای اداره باشگاه‌های حرفه‌ای وجود دارد و نه مسئولیت‌پذیر اعمال و رفتار و تصمیمات گرفته شده هستیم.

او ادامه داد: بیش از 20 و چند سال از اعلام فوتبال حرفه‌ای در کشور ما می‌گذرد اما  کماکان باز هم شاهد اعمال قوانین آماتوری هستیم. طرح نظام باشگاه‌داری را مرحوم یحیی‌زاده رئیس سابق کمیسیون ورزش مجلس دوازده و سیزده تهیه و به صحن علنی مجلس برد. کار کارشناسی هم روی آن طرح انجام شد ولی وقت برای نهایی شدن پیدا نکرد. دولت قبل لایحه نظام باشگاه‌داری را پس از تصویب به مجلس ارائه داد. اما بعد از چند سال آن هم راکد مانده و در نتیجه همین حالا هم هیچ قانونی برای اداره و مدیریت باشگاه‌هایی که بتواند فوتبال حرفه‌اي را اداره و مدیریت کند نداریم و این یکی از معضلات باشگاه‌داری است.

اولیایی افزود: خصوصی‌سازی باشگاه‌ها مدل خودش را می‌طلبد. نباید فکر کنیم باشگاه‌ها مثل شرکت‌های ورشکسته می‌توانند با هر شرایطی خصوصی شوند. ما که ماشین آلات نمی‌خواهیم بفروشیم. هیچ مدلی در این باره ارائه نشده است. مدیرانی هم که در این سال‌ها در باشگاه‌های دولتی مسئولیت پذیرفتند، کار اجرایی انجام دادند و هرکدام گفتند امور را به سامان می‌رسانیم و شرایط را  درست می‌کنیم  ولی متاسفانه روز به روز بر بدهی‌ها و بی‌سامانی‌ها افزودند. الان هم اتفاقی که افتاده این است که مجمع  مدیران قبلی را مقصر بدهی‌های اخیر می‌دانند  وهیچ برنامه‌ای برای بهبود وضع ندارند… در صورتی که مجمع هر باشگاه نقش صاحب آن را ایفا می‌کند. این مجمع است که ابزار کنترلی بر هیئت مدیره باید داشته باشد و برنامه کلان باشگاه را تصویب و برای اجرا ابلاغ کند.

او با اشاره به اینکه سازمان خصوصی‌سازی معتقد است برای برداشت پول از کمیته مصارف مجوز گرفته نشده، تاکید کرد: کمیته مصارف را به ریاست رئیس سازمان خصوصی‌سازی تشکیل داده‌اند؛ معلوم است کسی در این شرایط مسئولیت را نمی‌پذیرد. اینکه با خونسردی در برنامه زنده بنشینید و ادعا کنید و افراد را محکوم کنید که نمی‌شود. شما مسئولیت دارید، خودتان هم در مورد انتخاب‌ها وعدم نظارت وکنترل دارایی‌ها باید پاسخگو باشید.

مدیرعامل اسبق استقلال همچنین گفت: توجه داشته باشیم باشگاه‌های رقیب ما (ایران) با سرعت در حال سازماندهی و پیشرفت هستند مثلا عربستان ستاره‌های بزرگ فوتبال را جذب می‌کند،‌ ژاپن جلو می‌رود و … ما هنوز درگیر این هستیم که یک مدل خصوصی‌سازی داریم اما می‌گوییم مدل آن در جیب من است! سازمان خصوصی‌سازی کدام مدل را ارائه داده که کارشناسان خبره  ورزشی که در امر باشگاه‌داری خبرویت و دانش داشتند، در این امر حضور داشتند؟ پس ما باد کاشتیم و طوفان درو کردیم.

اولیایی با اشاره به موضوع فیرپلی مالی گفت: این فقط باشگاه استقلال نیست که مشکل دارد. فیرپلی مالی از طرف فیفا در سال 2015  به یوفا ابلاغ شده  و در حال اجراست  ولی به آسیا ابلاغ شده ولی اجرای آن اجباری نبوده است. اگر این قانون در ایران اجبار شود، کدام باشگاه ایرانی توجیه هزینه دارد؟ درآمد باشگاه‌های ما از کجا است؟ ما 10 درصد سهام دو باشگاه مردمی را عرضه کرده‌ایم، وحدود 25 درصد را به سهام‌دار خرد فروختیم و نزدیک به هفتاد پنچ درصد سهام را هم اجبارا به شخصیت‌های حقوقی فروختیم. ما باید مدلی ارائه کنیم که بتوانیم با آن مدل باشگاه‌های دیگر نیمه دولتی  و خصولتی را هم بگنجانیم. فراموش نکنیم  این مشکلات  کم  و بیش درباره همه 16 باشگاه لیگ برتر ما صدق می‌کند. این وسط این دو باشگاه  مردمی بیشترین آسیب را می‌بینند.

اولیایی اضافه کرد: ما باید شکر این هواداران را بکنیم که نعمتی برای فوتبال هستند. در کشورهای عربی برای جذب هواداران جایزه می‌گذارند و تشویق می‌کنند اما ما دنبال این هستیم که هواداران دو باشگاه بزرگ و مردمی ایران را دور کنیم.