سود کلان دوبی از جام جهانی قطر

زرق و برق دبی باعث شد تا هواداران زیادی در طول جام جهانی وارد امارات شوند و این کشور به سود کلانی از جام جهانی دست یابد.

به گزارش ایسنا و به نقل از middle east eye، قطر میزبان جام جهانی تنها کشور خلیج (فارس) نیست که از هجوم هواداران فوتبال به این منطقه برای جام جهانی سود می‌برد. امارات متحده عربی نیز بدون صرف میلیاردها دلار برای میزبانی سود زیادی از این رقابت‌ها به دست آورده است.

فرودگاه‌های امارات مملو از هوادارانی است که برای جام جهانی به قطر آمدند. روزانه ۱۲۰ پرواز بین دوحه و ابوظبی صورت می‌گیرد.

در امارات هتل‌ها و رستوران‌ها نمایشگرهای غول‌پیکری را برای تماشای مسابقات برای هواداران تعبیه کرده‌اند. آدیداس در سایه برج خلیفه امکانات ویژه‌ای برای هواداران در نظر گرفته که به رشد حضور گردشگران در این کشور منجر شده است.

کمتر از دو سال پیش، این‌ها غیرقابل تصور بود. در سال ۲۰۱۷، امارات متحده عربی به عربستان سعودی، بحرین و مصر در قطع روابط با قطر پیوست و همسایه خود را به اتهام حمایت از تروریسم تحریم کرد. قطر خسارات مالی سنگینی را در نتیجه تحریم متحمل شد که حدود ۴۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این محاصره بیش از سه سال تا ژانویه ۲۰۲۱ ادامه داشت، زمانی که ریاض با میانجیگری کویت و آمریکا برای حل مناقشه موافقت کرد.

آندریاس کریگ، استادیار دپارتمان مطالعات دفاعی کینگز کالج لندن گفت که در اوج محاصره حتی ابراز حمایت از قطر در امارات متحده عربی جرم انگاری شد و اگر آن شرایط پابرجا می‌ماند، احتمالا اماراتی‌ها قطر را تحریم می‌کردند. جام جهانی به نمونه بارز روابط نزدیک کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تبدیل شده است.

کریگ گفت که دوبی توانسته است به لطف جام جهانی از رونق اقتصادی قابل توجهی برخوردار شود در حالی که هزینه زیادی هم نکرده است. قطری‌ها میلیاردها هزینه کرده‌اند اما منافع کم و بیش رایگان به دوبی می‌رسد.

شکستن رکوردهای فروش روزانه

یک تاجر برجسته در دوبی به MEE گفت که وقتی جام جهانی قطر با اکسپوی سال گذشته ترکیب شود، به دوبی کمک می‌کند تا به هدف خود برای جذب ۲۵ میلیون بازدید کننده تا سال ۲۰۲۵ برسد. او گفت که شرکت او سود خوبی از جام جهانی قطر کرده است. او به شرط ناشناس ماندن به MEE گفت: ما از هفته قبل از افتتاحیه رشد قابل ملاحظه‌ای در سود داشتیم و تعداد معاملات در سراسر شعب ما تقریباً ۲۵ درصد افزایش یافت.

دوحه نیز از عادی‌سازی روابط سود می‌برد

با وجود میلیاردها سرمایه‌گذاری و بیش از یک دهه برنامه‌ریزی قطر برای تامین امکانات رفاهی برای میلیون‌ها هوادار دچار مشکل می‌شد و حالا امارات در این زمینه کمک خوبی به قطر کرده است.

شورای ورزش دوبی تخمین زد که یک میلیون بازدید کننده در طول یک ماه جام جهانی وارد امارات شوند.

منبع : خبرگزاری ایسنا